Artikel
Palestina Solidariteit & Ludo De Brabander
Printvriendelijke versie
Brussels Airlines bant producten uit Israëlische kolonies

Brussels Airlines bant producten uit Israëlische kolonies

Toen Brussels Airlines te horen kreeg dat een dessert op haar vluchten afkomstig is van een Israëlische kolonie in de Palestijnse gebieden, schrapte het bedrijf het product prompt van het menu. Het voorval illustreert hoe ook bedrijven het internationaal recht kunnen doen respecteren. Dit verdient aanmoediging.

In april van dit jaar merkte een Israëlische passagier van Brussels Airlines dat het dessert dat hij bij zijn maaltijd kreeg afkomstig was uit een Israëlische kolonie.  Daarop zond de passagier, die liever anoniem wenst te blijven, een e-mail naar de luchtvaartmaatschappij.  Na intern overleg besliste Brussels Airlines in juli om geen producten van Israëlische kolonies meer op hun menu te zetten.

Eind april 2016 reisde de passagier van Tel-Aviv naar Brussel met de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines.  Bij de vegetarische maaltijd die hij had besteld, kreeg hij een dessert met de naam Vanilla Halva snack, gemaakt door het bedrijf ‘Ahdut Factory for Tehina Halva and Sweets’.  Hoewel op de verpakking vermeld staat dat dit product in Israël werd vervaardigd, wist de passagier dat het afkomstig is uit een Israëlische kolonie in de bezette Westelijke Jordaanoever. Deze kolonies worden als illegaal beschouwd onder het internationaal recht.

De passagier contacteerde Brussels Airlines en wees de luchtvaartmaatschappij erop dat ook voor België de kolonies illegaal zijn en dat de bouw ervan een oorlogsmisdaad vormt onder de Vierde Conventie van Genève.  Op de vraag of deze producten in de toekomst konden vermeden worden door Brussels Airlines, kreeg hij midden juli een positief antwoord van het bedrijf.

Na de e-mail van de klant werd de cateringafdeling, ISS Catering, ingelicht door Brussels Airlines.  De manager van de cateringafdeling besliste daarop om geen producten meer te bestellen van Ahdut Factory en bracht de leverancier hiervan op de hoogte.

Uit de e-mail van Brussels Airlines blijkt dat het bedrijf zich niet bewust was van de aard van het product en de illegale en gewelddadige instellingen erachter.  De maatschappij dankt de passagier ook om hen hiervan op de hoogte te stellen.  Het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft nochtans, in navolging van de EU, een waarschuwing gericht aan Belgische ondernemingen in verband met de risico’s van handel met die kolonies.  Op haar website waarschuwt het ministerie: "Financiële transacties, investeringen, aankopen, aanbestedingen maar ook andere economische activiteiten (zoals dienstverlening in bijvoorbeeld toerisme) in, of ten gunste van Israëlische nederzettingen, gaan gepaard met juridische en economische risico's die voortvloeien uit het feit dat de Israëlische nederzettingen, naar internationaal recht, zijn gebouwd in bezet gebied en niet als rechtmatig onderdeel van het grondgebied van Israël worden erkend. Dit kan leiden  tot betwistbare rechten op de grond, water, mineralen of andere natuurlijke hulpbronnen die het voorwerp zijn van aankopen of investeringen. Voorts moet rekening worden gehouden met mogelijke schendingen van het internationaal humanitair recht en de mensenrechten."

Men kan zich de vraag stellen of Buitenlandse Zaken wel genoeg moeite doet om Belgische bedrijven op de hoogte te brengen van de illegaliteit van de kolonies, wanneer zelfs een grote onderneming als Brussels Airlines aangeeft er geen weet van te hebben.

Eenentwintig organisaties van de Belgische campagne "Made in Illegality", waaronder Vrede vzw, sturen deze week een brief naar Brussels Airlines om het luchtvaartbedrijf te steunen in zijn beslissing. Vrede vzw rekent er op dat ook de Belgische regering haar steun uitspreekt. Dat is nodig want de Israëlische minister van Toerisme Yariv Levin (Likoed) heeft al fel uitgehaald naar de Belgische Luchtvaartmaatschappij in de Israëlische pers: “Zo’n bedrijf heeft geen plaats in het Israëlische luchtruim en zijn naam zou van de aankondigingsborden in Ben Gurion verwijderd moeten worden.”

Update (30/08): inmiddels is Brussels Airlines gezwicht voor de Israëlische druk. Dat onderstreept het belang van duidelijke overheidsmaatregelen die er voor zorgen dat de eigen standpunten en beslissingen uitvoerbaar zijn. De beste maatregel blijft uiteraard dat er een verbod komt op handel met de nederzettingen in de Palestijnse gebieden. Ze zijn immers gebouwd op gestolen Palestijnse grond en in strijd met het internationaal recht.

(Dit artikel is een bewerking van het persbericht van Palestina Solidariteit)

steun ons

© 2021 vrede vzw - website by