Donald Trump gaat weer voor het presidentschap. Elon Musk heeft Trumps Twitter account opnieuw geactiveerd. Zullen de media aan de verleiding kunnen weerstaan om elke onzinnige tweet van de man te verslaan en in plaats daarvan te rapporteren over Trump op de manier die hij verdient? Ik zou er niet op rekenen.
Trump en de mainstream media zijn een dysfunctioneel koppel. Trumps hele leven is een fabricatie, gebaseerd op zijn vermogen om de media te manipuleren en ze te geven wat ze willen – gemakkelijke verhalen en winsten. Zelfs nog voor Trump het televisieprogramma ‘Apprentice’ presenteerde, manipuleerde hij de New Yorkse en nationale media om de fictie van zijn merk te creëren. Trump Towers, Trump University, Trump wijn en golfbanen waren allemaal een product van de zorgvuldige mediaplaatsing en opschepperij van Trump.
Hij verkreeg wat hij wilde van de media -aandacht en een persoonlijkheidscultus van Trumpisme en Trumpistas- en dat laatste genereerde kijkers, lezers en clicks. De 15 jaar dat het programma Apprentice uitgezonden werd, was het enorm succesvol, waardoor Trump een begrip werd en de zender NBC een pak geld opstreek.
De presidentiële campagne van Trump was een gebeurtenis gemaakt voor de televisie en de sociale media. Studies bevestigen de miljarden dollars aan gratis reclame die zijn campagne verkreeg dankzij de klaarblijkelijk onverzadigbare honger van de verslaggevers en de media. Trump leverde hen winsten op en in ruil beloonden ze hem met het presidentschap.
Als president perfectioneerde Trump de kunst van deze deal. Hij wist dat de dag starten met een aantal tweets, de media- en nieuwsagenda van de dag zou bepalen. Voor een luie media en voor verslaggevers op zoek naar gemakkelijke en goedkope verhalen, was de Twitter feed van Trump verslavend. Maakt niet uit hoe schandalig, absurd of ronduit onwaar, over Trumps statements werd altijd gerapporteerd, zelfs voor hij president was. Zoals ze zeggen: beter slechte pers dan helemaal geen pers. Trumps presidentschap was een les in hoe verslaggevers ademloos geïntrigeerd waren door alles wat hij zei.
Donald Trump en de media zijn de meest recente incarnatie van ‘politainment’ – een samenvoegsel van politiek en entertainment. Trumpisme werd groter dan één persoon of dan een personencultus, het werd een politieke beweging en attitude. Er werd een door de media gedreven wereld gecreëerd van alternatieve feiten, popcultuur en hypercommercialisering van kandidaten, politiek en nieuws. We leven nog altijd in die wereld.
En nu is Trump terug. Zijn Twitter account is terug, met dank aan Musk, een andere lieveling van de pers die het niet kan laten om te rapporteren over al zijn commentaren, hoe belachelijk ook. De vraag is of de pers er deze keer aan zal kunnen weerstaan om te reageren op elk van Trumps tekstberichten, tweets of verklaringen? Twijfelachtig. MSNBC, FOX en CNN zullen over hem klagen, maar toch alles wat hij zegt en doet verslaan. Het is meer dan simpelweg rapporteren over een ramp. Trump is politieke drugs of politieke porno, en hij is verslavend.
Verantwoordelijke media zou Trump negeren of hem op zijn minst niet anders behandelen dat gelijk welke andere kandidaat voor het Witte Huis. Tussen 2016 en 2020 verdiende hij veel minder aandacht dan Bernie Sanders, die praktisch genegeerd werd door de mainstream pers. Het zou beter zijn om de leugens en nonsens van Trump te negeren in plaats van er verslag over uit te brengen en hem zo legitimiteit en aandacht te bezorgen. Aandacht is immers de brandstof die Trump aandrijft. Dit is hoe de Grote Leugen verspreid wordt. Media, weersta deze keer aan de verleiding om Trump zijn zin te geven! Al betwijfel ik ten zeerste dat dit zal gebeuren.
Dit vertaalde artikel verscheen eerder op Counterpunch.